Friday, January 4

Muhasabah diri~~~

Ya Allah......
Segala puji bagiMU, yang menciptakan alam semesta seindah-indah ciptaanMu,
Segala puji bagiMU yang menciptakan manusia, seindah-indah ciptaan dan secantik kejadian mereka,
Segala puji bagiMU yang menciptakan diri ini serba sempurna, dengan pancaindera yang berfungsi,
Yang menciptakan diri ini secantik ciptaanMu, sama seperti hamba-hambaMU yang lain..


Ya Allah..
Adakalanya, diri ini khilaf, adakalanya diri ini berdosa, adakalanya diri ini lemah,
Dek godaan syaitan yang durjana, dek hasutan dunia yang menipu,
Dek kemahuan diri selalu silap, khilaf dan lemah,
Ku sedari itu semua adalah salah untukku, dan jauh daripada landasanMu..
Namun, apakan daya..Aku jua manusia..yang terkadang bisa silap dan salah,
Yang selalu tersungkur jatuh oleh hasutan dunia yang menipu,
Yang selalu khilaf dalam membuat penilaian.......


Ya Allah..
Namun ku juga insan biasa..yang sentiasa sedar akan kesilapan dan dosa yang ku lakukan..
Ku juga seperti insan lain, yang mahu jadi sempurna di pandanganMu Ya Allah..
Yang mahukan keredhaanMu di setiap liku-liku hidupku...
Yang mahukan hidayah dan rahmatMu dalam perjalananku sebagai HambaMu..


Ya Allah..
Bantulah aku..bantulah aku...
Dalam mencari keredhaanMu..dalam mencari hidayah dan RahmatMu..
Untuk aku jadikan bekalanku di dunia dan akhirat,
Sebagai benteng pertahanan diriku dari segala godaan syaitan yang menipu,
Dari segala kekhilafan, dosa dan segala laranganMu...
Dari segala hasad dengki, riak, takbur yang bisa melemaskan aku..
Dan dari dunia yang menipu..


Ya Allah...
Bantulah aku dalam mengejar syurgaMu,
Bantulah aku memperbaiki diriku,
Didiklah aku menjadi insan yang cantik dipandangan mataMu...
Agar aku bisa mempersembahkan diri ku kepadaMu di dunia sana kelak..
Sesungguhnya, aku hambaMu yang lemah, yang perlu dibimbing ke arah mendapat redhamu..
Semoga aku bisa menjadi insan yang bisa menurut perintahMu, dan menjauhi laranganMu...


Ya Allah..
Ku mohon keampunan dariMu, atas segala dosa-dosa yang pernah ku lakukan,
sesungguhnya ku tahu..
Pintu keampunanMu itu adalah seluas-luas lautan,
Yang tidak ada tepinya..
Akanku berusaha, berusaha dan berusaha untuk memperbaiki diri ini,
Dan menjaga diri ini..
DALAM AKU MENCARI KEREDHAAN DAN RAHMAT MU



Daripada hambaMu yang lemah.. :-(  



                                                                                                                                                  


No comments:

Post a Comment